Logopeedi soovitused

Anname ära

Heategevus on hea eriti andjale. Uuringud on näidanud, et ka lapsed kes on saanud teisi aidata, tunnevad ennast õnnelikumana, tänulikumana, eluga rahulolevamana ja ambitsioonikamana. Ühiskonnad, kus heategevus on levinud, on tugevamad, turvalisemad ja edukamad.

Õhutage last võtma ette oma mänguasjade sortimine ja liigsete annetamine.

Sama võib teha raamatute, riiete, kunsti-, spordivahendite ja muuga.

  1. Laps teeb seda iseseisvalt;
  2. Vanem näitab ette ja laps jätkab;
  3. Laps teeb koos vanemaga (soovitavalt).

 

  1. Mänguasjade sortimine, annetuseks valimine ja allesjääva korrastamine

Tõstke mänguasjad välja ja valige, millised alles jätta.
Inspiratsiooni võib leida KonMari meetodist, mis ütleb, et jäta alles vaid see, mis sind rõõmsaks/õnnelikuks teeb.

https://www.korrastuskunst.ee/blog/konmarimeetod
https://www.apartmenttherapy.com/marie-kondo-toy-organizer-tips-261969
http://www.teacherbytrademotherbynature.com/2017/05/konmari-with-kids-komono-kids-toys.html

Paiguta allesjäetav kategooriate kaupa (autod, pallid, nuputamismängud, lauamängud jne). Sildista hoiukohad kirjutades peale markeriga või tehes sildid näiteks maalriteibiga. Hea on kasutada läbipaistvaid karpe, kuid alustuseks sobivad kasvõi paberkotid.

Raskusastmed:

  1. Laps kirjutab ise sildid;
  2. Vanem ütleb ette, laps kirjutab sildid;
  3. Vanem kirjutab ette, laps kirjutab sildid ärakirjana.

 

  1. Annetusse mineva puhastamine, korrastamine ja parandamine

Annetatakse vaid puhtaid, terveid ja korras asju.
Olenevalt materjalist saab asju kuiv-või märgpuhastada või pesta. Kui juhend lubab, siis ka pesumasinas vastava programmiga.

Siin on detailsemad juhised puust, tekstiilist ja plastmassist mänguasjaded puhastamiseks:
https://kaup24.ee/et/g/kuidas-hoolitseda-manguasjade-eest-et-teie-laps-oleks-terve
Katkised pehmed mänguasjad ja nukuriided saab vahel korda nõeludes.
Hea on teha kategooriate järgi nimekiri ja pildid äraantavatest asjadest.

Raskusastmed:

  1. Laps kategoriseerib ja kirjutab nimekirja ise;
  2. Vanem aitab kategoriseerida, laps kirjutab üles;
  3. Vanem ütleb ette ja laps kirjutab.

Sordi, paki ja sildista ka annetatavad asjad. Nii on vahendajatel ja saajatel parem.

Veel toredam on kirjutada mänguasjade lood – kuidas ta sinuni jõudis, mis mänge sellega mängisid, miks ta sulle armas on ja mida soovid saajale.

Raskusastmed:

  1. Laps loob loo mänguasja vaatevinklist/rollis;
  2. Laps loob loo enda mälestuste ja tunnete põhjal;
  3. Laps kirjutab saajale oma soovid ja soovitused.

Loo loomisel ja kirja panekul saab lapsele pakkuda abi erineval määral kuni tema eest kirja panemiseni. Tähtis on loo ja soovide väljamõtlemine.

  1. Annetamiseks sobiva koha ja viisi leidmine ning kasutamine

Annetamiseks on palju võimalusi. Enamuse puhul on hea vanemate abi.

Arendatavad oskused: majapidamisoskused, kategoriseerimine, lugemine, kirjutamine, infootsing, sotsiaalsed oskused (empaatia, suhtlemine).

Võimalikud seotud tegevused

  • Matemaatika (loendamine, järjestamine, võrdlemine);
  • Hooldusjuhiste uurimine;
  • Keemia (mida ja miks puhastab);
  • Käsitöö ja tehnoloogia (asjade parandamine);
  • Kunst (loo illustreerimine, pilt, kaart saaja(te)le);
  • Võõrkeeled – asjade nimistud ja lood võõrkeeles.