Muuseumiöö
18. mai on rahvusvaheline muuseumipäev, sel aastal teemal “Museums Inspiring the Future” – muuseumid inspireerimas homset.
Kuna pärast 11 aastat ei toimu seekord Muuseumiööd, siis korraldage see ise ja inspireerige teisi.
- Minge muuseumi
Leidke lähim või huvipakkuvaim muuseum ja minge uurige, millised eksponaadid seal on, kuidas paigutatud, esitletud, tähistatud, milline info on lisatud.
Sobiva muuseumi aitab valida:
https://www.muuseum.ee/muuseumide-kaart/
http://vana.muuseum.ee/et/muuseumid/eesti_muuseumid/by_state.html
- Külastage virtuaalmuuseume
Praegusel ajal on üha rohkemad muuseumid nii Eestis kui mujal maailmas avanud virtuaalse külastus- ja museaalidega tutvumise võimaluse. Otsige ka sealt inspiratsiooni oma vanavara eksponeerimiseks.
https://www.muis.ee/
http://virtuaalmuuseum.ee/
- Leidke oma kodus vanavara, mida esitleda
Need võivad olla asjad, fotod, dokumendid, kollektsioonid jne.
Raskusastmed:
- Laps leiab iseseisvalt;
- Laps leiab vanemaga koostöös;
- Vanem pakub välja, laps valib.
Hea on vanavara valiku ja otsustamise käigus süstematiseerida (ajastu, liigi, omanike jm järgi).
- Eksponeerimine
Valige koht, kus eksponeerida vanavara. Kirjutage juurde info (nimetus, otstarve, vanus jne).
Raskusastmed
- Laps kirjutab ise info;
- Vanem aitab sõnastada;
- Vanem dikteerib, laps kirjutab.
Kujundage oma näitus/muuseum.
- Lood
Kirjutage üles esemete, dokumentide, fotode jm lood (Mis on? Kelle/millega seotud? Mis ajast pärit? Milleks vaja? Kuidas teile sattus? Miks see sulle/su perele oluline on? jne) Selleks tuleb uurida ja küsitleda seotud inimesi.
Raskusastmed:
- Laps küsitleb ja kirjutab üles;
- Laps küsitleb, vanem kirjutab üles;
- Vanem räägib ja kirjutab üles, laps kuulab ja loeb.
- Korraldage Muuseumiöö
Kutsuge turvanõudeid arvestades oma muuseumisse külastajaid ja tutvustage eksponaate või tehke virtuaalne giidituur
Raskusastmed:
- Laps teeb iseseisvalt
- Vanem juhendab, laps esitleb
- Vanem valmistab ette, laps esitleb
Toreduse pärast võib külalistele pakkuda suupisteid, teha kontserdi, töötoa vms.
- Kodu-uurimine kui hobi ja teadus
Kes tahab kodu-uurimisega põhjalikumalt tegeleda, saab saata oma töö konkursile. Praegu käimas:
https://viruinstituut.ee/kodu-uurimiskonkurss-2021/
Iga-aastaselt Eesti Lugemisühingu Väikeste kodu-uurijate projekt:
https://www.lugemisyhing.ee/vaikesedkodu-uurijad
Kindlasti on sarnaseid võimalusi veel.
Lugude kirjutamise inspiratsiooniks otsi raamatukogust või arhivist:
Tiia Toomet, Vana aja lood,Eesti Raamat, 1983,
Tiia Toomet, Kodused asjad,Eesti Raamat, 1987,
Suurematele:
https://www.apollo.ee/101-eesti-vana-aja-asja.html
https://jupiter.err.ee/1076094/vana-aja-asjad
Arendatavad oskused: suhtlemisoskused, küsitlemine, kirjutamine, lugemine, süstematiseerimine, kujundamine, esitlus.
Võimalikud seotud tegevused
- Info otsimine museaalide kohta, andmebaasi kasutamine;
- Matemaatika (aastaarvud, vanuse arvestamine);
- Ajalugu (ajajoon, ajastud);
- Kunst (stiilid, illustreerimine, kujundamine);