Logopeedi soovitused

Tubane tasakaalurada

Õpiraskuste ja tasakaalu- ning koordinatsioonihäirete vahel on paljudes uuringutes leitud seos. Eeldatavalt aitavad tasakaaluharjutused arendada vaimseid võimeid. Lastel käib see arenguliselt käsikäes. Igal juhul on kasulik end kodus õppimise ajal liigutada ja vahel ei saa selleks õue minna.

Tehke toas tasakaalurada.

  1. Vaadake inspiratsiooniks toredaid radu ja harjutusi

https://www.youtube.com/watch?v=8IX6yy_FLKw
https://www.youtube.com/watch?v=Frxwg-1eM6M
https://www.youtube.com/watch?v=aMy264EtWiE
https://www.youtube.com/watch?v=avh1jp9OzDs

 

  1. Kirjuta lühike tutvustus-soovitus

Raskusastmed:

  1. Laps teeb kavandi ja tasakaaluraja (või vastupidi – tasakaaluraja ja joonistab tehtud raja plaani) ning läbimise reeglid;
  2. Laps teeb vanemaga koos ja joonistab-kirjutab, kommenteerib;
  3. Vanem teeb ja juhendab. Laps kasutab ja kommenteerib tegevust.

Tasakaalurajale võib lisada ka lugemis-, kirjutamis-, arvutamis, meeldejätmis- jm ülesandeid ja nende kombinatsioone. Näiteks igas punktis on täht või sõna, mille peab meelde jätma ja lõpus kirjutama või ütlema kogu sõna või lause (lugemine ja mälu) või igas punktis on number tehtega või täring, mille veeretamise numbrit peab vastavalt läbija tasemele liitma-lahutama/korrutama-jagama ning lõpus saadud arvu ütlema (arvutamine ja mälu).
Ülesannete/tegevuste instruktsioonid toetavad lugemise harjutamist.
Vaata inspiratsiooniks:
https://www.youtube.com/watch?v=FKF6iPL3kTc

  1. Illustreeri oma soovitus raamatu kaanepildi või enda tehtud illustratsioonigas

See võib olla maadeavastusretk, põgenemis- või päästmislugu, mõne muinasjutu lavastus, kosmosevallutus vms. Õhutage lapse fantaasiat.

Raskusastmed:

  1. Laps mõtleb ja kirjutab jutu ise;
  2. Laps mõtleb jutu, vanem kirjutab;
  3. Koos mõeldakse jutt ja kirjutatakse sildid tasakaaluraja elementidele (jõgi, mägi, lohe, rakett vms vastavalt loole).

Tasakaaluraja tegevusi võib varieerida vastavalt läbijate vanusele ja võimetele (lisada ülesandeid, lihtsustada või teha keerulisemaks nt. liigu selg ees, keeruta 3 korda, hüppa ühel jalal jms).
Võib korraldada võistlusi omavahel või iseendaga. Koguda ja võrrelda saab raja läbimise tulemusi (kiirus, eksimused) ja pidada võistlustabelit.

Tasakaaluraja võiks jäädvustada joonistuse, foto, videona ja jagada teistega.

Arendatavad oskused: tasakaal, koordinatsioon, üldkehalised võimed, fantaasia, mälu, kirjutamine, lugemine, sotsiaalsed oskused (järjekord, turvalisus, võitmine-kaotamine jne).

Võimalikud seotud tegevused

  • Matemaatika (ruumisuhted, mõõtmine – vahemaa, kaugus, kiirus, võrdlemine);
  • Käsitöö ja tehnoloogia (raja ehitus, paigutus, materjalid);
  • Kunst (raja plaan ja jäädvustamine, raja loo illustreerimine).

Tasakaalu ja lihaskonna arendamiseks ja keskendumise parandamiseks oleks hea kasutada tooli asemel istumiseks istepalli või tasakaalupatja.

Informatsioon selle mitmekülgsest kasulikkusest siin:
http://www.gaiam.com/discover/248/article/sitting-ball-helps-kids-focus-better-school/
https://www.youtube.com/watch?v=6UGZjrSHhuA