Lugemispesa
Vaevalt et keegi tahab lugeda laua taga kõval toolil istudes. Parem koht on pehme ja mõnus pesa hea valguse ja käepärast oleva lugemisvaraga. Lugemispesa on ka MTÜ Eesti Lugemisühingu projekt, mis aitab ideede ja koolitustega laste lugemiskeskkonna, -oskuse ja -harjumuse kujundamisel www.lugemispesa.eu
Tehke koju mõnus Lugemispesa.
- Laps teeb seda iseseisvalt;
- Vanem näitab ette ja laps jätkab;
- Laps teeb koos vanemaga (soovitavalt).
- Kujundage mõnus lugemiskeskkond
See võiks olla natuke eraldatud ja omaette olemist võimaldav nurk, kapi- või diivanitagune, onni moodi või muul moel privaatne ala. Seal võiks olla vaipu või patju või kott-tool või tugitoo vms, mida saaks mugavaks äraolemiseks seada. Pimedal ajal on oluline hea valgus.
Teoreetilise tausta ja näpunäited leiab Lugemispesa käsiraamatust.
https://lugemispesa.eu/raamat/
häid ideid ja inspiratsiooni leiab koolide ja lasteaedade lugemispesadest.
https://lugemispesa.eu/videod/
Tee oma lugemispesa plaan: mõõda, kavanda ja joonista/joonesta asjade paigutus lugemispesas.
Kui tahate oma lugemispesa ka teistele näidata, siis kandke see Lugemispesade kaardile:
https://lugemispesa.eu/kaart/
- Vali sobilik lugemisvara
Laste lugemishuvi on suurem, kui neil on võimalik valida raamatuid, kui raamatud on nende poole kaanega, kui raamatuid vahetada. Lugemispesas ei pea olema suur raamaturiiul. Abiks on ka kastid, korvid jms.
Lugemispessa võiks laps ise valida raamatuid pere ja/või avalikust raamatukogust ning raamatupoest. Vanemal on suunav roll.
Hea võimalus leida olemasolevate raamatute hulgast huvitavaid ja õpetada kategoriseerimist, on nad aeg-ajalt uue süsteemi järgi riiulis ümber paigutada. Allpool selleks ideid:
https://kodufoto.ee/postitused/12-viisi-raamatute-sorteerimiseks-riiulitel/
Grupid võib sildistada (nagu raamatupoes) ja suuremad raamatuhuvilised teha oma kataloog.
- Laps kategoriseerib ja kirjutab sildid ja nimekirja ise
- Vanem aitab katogoriseerida, laps kirjutab üles
- Vanem ütleb/kirjutab ette ja laps kirjutab
Võimalusi raamatute sh e-raamatute ja heliraamatute hankimiseks piirangute ajal leiab siit:
https://kunst.edu.ee/leiunurk/
- Loe ja soovita raamatuid
Lugemispesas võib teha ka muud mõnusat: mängida, teha teatrit, kunsti, muusikat jne.
Kõige tähtsam siiski on lugemine, loetust mõtlemine ja rääkimine.
On vähetõenäoline, et laps huvituks lugemisest, kui vanemad ja muud eeskujud seda ei tee.
Lugege lapse nähes, lugege lapsele, lugege koos lapsega.
Nõuandeid leiab viidatud käsiraamatust, raamatukogude, Eesti Lastekirjanduse Keskuse, Eesti Lugemisühingu kodulehelt.
Huvituge lapse lugemisest, õhutage teda loetust rääkima ja raamatuid teistele soovitama.
Juhendeid raamatusoovituse tegemiseks leiab siit https://kunst.edu.ee/distantsoppe-11-nadal/
Hea võimalus laiema publiku leidmiseks on 31. maini 2021 kestev konkurss
https://keskraamatukogu.ee/lasteleht/e-raamatute-konkurss-lastele-minu-sober-on-e-raamat/
Lugemine loeb, eriti koduse kaugõppe ajal.
Arendatavad oskused: lugemine, kirjutamine, kategoriseerimine, kõne, suhtlemine, ruumitaju.
Võimalikud seotud tegevused
- Matemaatika (ruumisuhted, kaugused, nurgad);
- Käsitöö ja tehnoloogia (raamatute parandamine, raamatutegelaste meisterdamine näidendiks)
https://kunst.edu.ee/distantsoppe-9-nadal/
https://kunst.edu.ee/teeme-varjuteatrit/ - Kunst (lugemissoovituse kujundamine, näidendi dekoratsioonid);
- Võõrkeeled (muukeelne lugemismaterjal).